Algemene absintdiscussie

thujon versus alcohol??

dulce4877 (06/01/05 om 18:31:56):

Zou het mogelijk zijn dat iemand een zo danig grote hoeveelheid thujon in zijn lichaam heeft dat een alcoholtest positief aangeeft?
Ik ben zelf niet echt op de hoogte van deze stof maar een vriendin beweerde dat zijn een alcoholtest gedaan had, niets had gedronken en dat die toch positief was.  Ze gaf wel toe in redelijke mate 'verslaafd' te zijn aan sali (dat betrekkelijk veel thujon bevat).

 

Helfrich (06/02/05 om 15:00:12):

Wat is dat, verslaafd aan salie? Ze eet graag saltimbocca? Ze trekt graag thee van salie? Ze rookt het? En is de alcoholtest een bloed-, adem-, speeksel- of urinetest?

Met name urinetesten willen nog weleens een vals positieve uitslag geven als de urine aceton bevat. Thujon is net als aceton een keton, maar of er een verband is tussen thujonconsumptie en aceton in de urine weet ik niet. Bij mijn weten geeft thujon zelf geen vals positieven. Een toename van ketonen, waaronder aceton, in het bloed (en in de urine en de adem) wordt meestal veroorzaakt door een ketogeen dieet (te vet eten / Atkins) of diabetes en is te herkennen aan een "fruitig" ruikende adem. Een effect van thujon is mij niet bekend, of het zou de afbraak van andere ketonen in de weg moeten zitten, maar dan zou je er wel heel veel van binnen moeten krijgen.

 

Algemene absintdiscussie